در زمینه فقه/ اسرار حج/ منزل دوم

مشعر نزد خداوند متعال، از درجه‌ی خاصى برخوردار است، از اين جهت در قرآن با صفت حرام و احترام از آن ياد مى‏شود:

«فَاِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ» [1]

«و هنگامى كه از عرفات كوچ كرديد، خدا را نزد مشعر الحرام ياد كنيد.»

چنانكه گاهِ منزل كردن در آن ديار، (بين الطلوعين) نزد يار، برترين ساعات شبانه روز است و آنچه خداوند در قرآن در اين مكان قدسى و در اين زمان مقدّس خواسته است، ذكر خداست، با ياد خدا كسب شعور و كياست و فطانت و دقّت و ظرافت نمودن، سرايت دادن ايمان از دل به تمام اعضا و مشاعر. مشعر به ما مى‏آموزد آنچه از عرفه برداشت كرده‏اى در اينجا به واسطه ياد خدا در دل رسوخ ده، و از دل به چشم و گوش و زبان و تمامى اعضا جارى كن تا كليه مشاعر، حيات دوباره‏اى پيدا كنند و به اين وسيله از نردبان روح به سوى ملأ اعلى صعود كن؛

«وَ اصْعِدْ بِرُوحِكَ اِلَى الْمَلَإِ الْأعْلَى بِصُعُودِكَ اِلَى الْجَبَل» [2]

«و با صعود بر كوه مشعر، از نردبان روحت به سوى ملأ اعلى صعود كن.»

از اين رو، خداى را در اين سرزمين با اطمينان براى نيل به مقام قرب مى‏خواند؛

«وَ تَقَرَّبْ اِلَى اللَّهِ ذا ثِقَةٍ بِمُزْدَلَفَة» [3]

«و هنگام وقوف در مشعر، به خداوند تقرب جو، در

 حالى كه به او اطمينان مى‏ورزى.»

 

پی نوشت ها:

[1]. بقره/198

[2]. مصباح الشريعه، باب 22

[3]. همان